Post Perbaru

JIWA POSITIF JIKA HIDUP BERTUHAN

“Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada Basyirah (yang tahu)”.
(QS, Al-Qiyamah, 75:14)

Ketika kita berbohong, yang tahu ini sangat tahu kita berbohong walaupun kata-kata kita sepertinya benar belaka.

Ketika kita tidak ikhlas, yang tahu ini sangat tahu kita tidak ikhlas walaupun kelakuan dan tutur kata seperti seorang yang ikhlas.

Ketika kita tidak khusyuk, yang tahu ini sangat tahu kita tidak khusyuk walaupun kita mengatakan kita khusyuk.

Kita tidak boleh lari dari “yang tahu” ini kerana “yang tahu” ini sentiasa ingin melakukan taqwa. “yang tahu” ini sentiasa mendapat instruksi-intruksi (arahan) Allah dan sama sekali “yang tahu” ini tidak pernah melayani nafsu.

“yang tahu” sentiasa berada dalam fitrah dan ia hanya bersikap diam tidak memaksa seperti nafsu yang sentiasa melonjak memaksa jiwa.



Ketika sedar Allah, kita sebenarnya cuba mendengar kehendak “yang tahu” ini. Kita melatih diri (nafs) ini mengikut kehendak “yang tahu” kerana “yang tahu” sentiasa mengikut kehendak Yang Maha Tahu.
Biarlah kita memiliki teknik atau kaedah apa pun jua dengan nama teknik itu teknik ini yang kita namakan. Namun seandainya kita tidak melakukan dengan kesedaran akan Allah SWT, dibimbangi kita tidak mendengar kata “yang tahu” ini akibat lebih banyak mengikut kata nafsu dan emosi.

JPHBT tidak memberikan apa jua teknik untuk diwar-warkan kerana teknik atau kaedah yang wujud hari ini semuanya ada dalam Al-Quran dan Sunnah Rasul. Yang ingin ditekankan, LAKUKAN APA JUA KEBAIKAN, namun yang utama SEDARLAH ALLAH SETIAP SAAT.

Semoga kita mampu bukan sekadar memahami kehendak “yang tahu” ini tetapi mampu mengikutnya (“yang tahu”) ini kerana “yang tahu” ini sentiasa ingin melakukan kehendak-kehendak Tuhan.
Cubalah sekarang ini diam… dan dengarlah kata-kata “yang tahu” ini. Kita sering namakannya sebagai hati kecil, suara hati, mata hati dan pelbagai namun di dalam Al-Quran ia dikenali sebagai Basyirah … ada yang tahu.
Fuad Latip
24 April 2012
Sentiasa sedar dan sebut nama Tuhanmu



Terima kasih kerana baca sampai habis dan jangan lupa komen tau~Like kalau suka

1 ulasan:

mama aini berkata...

`selamat hari guru nurul`..maaf baru arini mama lawat nurul..mama dilanda ke`bz`an terlampau..hu2x..

Sponsor