Post Perbaru

Bola berjemaah atau Solat berjemaah?

Cecep : Memet, aku jarang tengok kau main bola di padang.
            Rumah kau kan dekat dengan padang.
            Kau dah tak pandai main bola kah ?


Memet : Cecep, aku jarang tengok kau solat berjemaah di masjid.

             Rumah kau kan dekat dengan masjid.
             Kau dah tak pandai solat berjemaah kah ?


Pergh !! Terpukul hati cecep.. jawapan Memet seperti penumbuk, bukan untuk menyakiti tetapi untuk mengetuk dan membuka pintu hati agar tersedar. Sakit ? terasa ? terkena batang hidung sendiri ? Biasalah tu.. Kadang-kadang kebenaran akan terasa pahit apabila bertentangan dengan apa yang kita suka.


Sememangnya, Islam tidak melarang umatnya untuk suka bermain bola atau melakukan apa-apa aktiviti riadhah. Selagi tidak bertentangan dengan syariat, teruskanlah amalan itu sehingga diri kita menjadi kuat dan sihat. Mukmin yang kuat fizikal dan rohaninya merupakan mukmin yang paling disukai oleh Allah.


Seperti mana Rasulullah SAW menyebutkan;

"Mukmin yang kuat lebih dicintai Allah berbanding mukmin yang lemah,dan masing-masing memiliki kebaikan.." 
(Riwayat Muslim)


Namun, apa yang berlaku sejak akhir-akhir ini, kebanyakan masyarakat kita, khususnya golongan remaja hanya kelihatan kuat secara fizikal, namun lemah rohaninya.


Ada banyak bukti yang dapat kita saksikan sendiri. Namun, Tidak perlulah dihuraikankan panjang lebar semua bukti-bukti itu kerana ketiadaan mereka ketika solat berjemaah sudah cukup menterjemah kelemahan rohani mereka selama ini. Mereka enggan atau malas untuk solat berjemaah di masjid. 


Siapa mereka ? 
boleh jadi diri anda, diri saya, atau semua remaja yang lain. Cek la  solat berjemaah kita..


Cuba perhatikan suasana ditempat kita..
Apabila azan dikumandangkan, apa yang berlaku ?


Adakah orang yang sedang sibuk bekerja akan berhenti buat kerja seketika ?
“ alaa.. sikit lagi ni.. aku kena siapkan kerja dulu..”


Adakah orang yang sedang sibuk studi akan berhenti studi seketika ?
“adush.. sikit lagi homework ni siap.. aku kena ulangaji banyak..”


Adakah orang yang sedang sibuk online (Facebook, utube, twitter, blog, dan lain-lain ) akan berhenti online ?
“ Wah.. ramainya orang chat dengan aku.. aku kena layan mereka dulu. Cerita kat utube ni pun tak habis lagi..”


Adakah orang yang sibuk beriadhah akan singgah sebentar di masjid untuk solat ?
“ Weyh, dah azanlah.. aku balik rumah dulu ya.. letih.. mungkin aku solat di rumah.”


Adakah orang yang sedang melepak segera berdiri menuju ke masjid untuk solat ?
Atau terus melepak, menyambung cerita-cerita kosong ?


Begitulah..
macam-macam lagi senario yang dapat kita saksikan. Jelas kelihatan, sesetengah daripada kita tidak minat malah langsung tidak mahu ambil peduli akan solat berjemaah.


Berbeza pula halnya bagi orang-orang yang beriman. Apabila azan berkumandang, masing-masing segera menyiapkan diri untuk solat berjemaah. Mereka yakin bahawa kejayaan akan terhasil melalui solat yang berkesan. Bukankah kalimah-kalimah daripada laungan azan itu sendiri sentiasa mengingatkan kita bahawa orang yang solat adalah orang yang berjaya 






حي على الصلاة
“Mari mendirikan solat.”

حي على الفلاح
“Mari menuju kejayaan.”


Cantik sungguh susunan kalimah itu..
“Orang yang mendirikan solat ialah orang yang sedang menuju kejayaan .”
Apabila solat kita berkualiti, Allah SWT menjanjikan kejayaan yang besar buat kita sama ada di dunia mahupun di akhirat.


قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ
الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ

"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman.(iaitu) orang-orang yang khusyu' dalam solatnya." [23:1-2]


Solat berkualiti ? Ya, solat dalam keadaan tidak lalai serta khusyuk memikirkan tentang pertemuannya dengan Allah di akhirat nanti.
Lagi hebat sekiranya kita suka melaksanakan solat secara berjemaah.
Solat berjemaah jauh lebih berkualiti berbanding solat sendirian. Ganjaran pahalanya juga lebih banyak. 27 kali ganda..

Sebab itu Rasulullah SAW ada menyatakan ;

“ Solat berjemaah lebih utama berbanding solat bersendirian sebanyak 27 darjat.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)


Mana satu yang anda pilih ? Duit RM10 atau RM270 ?
Tipulah kalau anda tidak memilih yang banyak..hehee..
Tapi mengapa tidak ramai yang memilih untuk solat berjemaah ?
Mengapa tidak ramai yang pergi solat berjemaah di masjid ?


Hari ini, masjid seakan-akan sunyi..
kurang berpenghuni..
Setiap kali masuk waktu solat zohor,asar, maghrib, dan isya’, hanya satu, dua atau tiga saf sahaja yang penuh. Adapun jemaah yang hadir, semuanya tua-tua belaka. Lebih-lebih lagi apabila masuk waktu solat subuh. Jangankan satu saf, anda mungkin terkejut menyaksikan hanya imam dan bilal sahaja yang solat berjemaah. Malu rasanya..


Apa sudah jadi ? ke mana perginya remaja-remaja Islam zaman sekarang ?
Ke mana perginya remaja-remaja yang bijak dalam akademik ?
Ke mana perginya remaja-remaja yang pakar dalam Vokasional ?
Ke mana perginya remaja-remaja yang aktif dalam sukan ?
Ke mana perginya remaja-remaja yang lantang berbicara soal Jihad ?


Mengapa hanya sedikit kelibat kalian di dalam masjid ?


Wahai sahabat-sahabatku, marilah berubah.. marilah solat berjemaah di masjid.
Kalau tidak mampu datang ke masjid lima kali sehari, datanglah walau hanya sekali sehari.
Latihlah diri kita bermula dari sekarang sehingga terbiasa.
Jangan tunggu ramai remaja buat baru kita bersemangat. Sebaliknya pastikan diri kitalah yang menjadi pemula serta pengajak dalam memulakan ketaatan kepada Allah.


Allah SWT sangat menggalakkan kita ruku’ bersama-sama dengan orang-orang yang ruku’.


وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ وَارْكَعُواْ مَعَ الرَّاكِعِينَ

"Dan dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan ruku'lah beserta orang-orang yang ruku" [2:43]

Di mana diriku dalam kelompok yang ruku' itu ? 



kita adalah remaja. Kita bukan budak-budak lagi !
Kita mempunyai kekuatan yang luar biasa ! Sangat luar biasa !
keluarkanlah kekuatan itu untuk membawa diri menuju ke masjid.
Biar masyarakat dunia terkejut besar melihat kita semua mampu menyemarakkan solat berjemaah.


Saya percaya.. 
Apabila kita semua sudah lali atau terbiasa solat berjemaah di masjid,
kekuatan ukhwah dan perpaduan yang hebat secara automatik akan terbentuk.Lalu lahirlah masyarakat Islam yang hebat mentadbir dunia untuk kehidupan akhirat.
Musuh-musuh Islam pula akan mula gentar dan takut apabila bilangan jemaah solat subuh sama seperti bilangan jemaah solat Jumaat. Lagi hebat, semakin ramai orang bukan Islam akan masuk Islam ! Umat Islam akan bertambah gemilang !!


Solat Subuh ??




Bila semua itu akan berlaku ? Bila ?


Kenyataan itu adalah sekadar angan-angan kosong sekiranya kita hanya membaca artikel ini.
Hanya sekadar impian kosong andai kita masih lagi duduk menghadap laptop tanpa menggerakkan kaki menuju ke masjid. (sebelum, ketika atau selepas azan)
Juga sekadar harapan kosong andai tangan kita hanya memegang tetikus tanpa memegang tangan orang lain untuk di ajak ke masjid.


BERTINDAKLAH !! 
RAJINKAN DIRI SOLAT BERJEMAAH DI MASJID !!


Sekiranya hati kita sudah terpaut dengan Masjid, maka nantikanlah naungan istimewa daripada Allah ketika mana tidak ada lagi naungan lain selain naunganNya di Padang Mahsyar nanti. Itu Janji Allah !


Sabda Rasulullah SAW ;

Tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah dalam naunganNya pada hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah itu sendiri iaitu: (antaranya) Pemuda yang sentiasa terpaut hatinya dengan masjid.
(Riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Mahu masuk dalam golongan itu ?
Saya MAHU !! Bagaimana dengan anda ?
Buktikan dengan tindakan..


sumber:Aswan






Terima kasih kerana baca sampai habis dan jangan lupa komen tau~Like kalau suka

Sponsor